Khamis, 10 Jun 2010

Musim orang kawen

hmm...macam biasa laaa...
masuk jek cuti sekolah,maka banyak ler undangan untuk kenduri kawen..
tu tak masuk lagik ngan kenduri2 lain...cthnya:kenduri naik buai,bertunang,tahlil dll..

kat area umah aku pon memang tetiap minggu ada kenduri kawen..
biasa nya yang paling excited bila nampak khemah/kanopi rumah orang kawen nih...
anak aku ler si Syafiq....dan bila dia dah excited,makanya nak tak nak aku kene gak la
bawak dia gi kenduri tuh...walaupun dalam hati rasa malas ya amat nak gi...
tapi kalo tak bawak kang,kesian pulak...

last week,aku bawak gak laa depa gi untuk kenduri jiran kat belakang umah...
tapinya,bebudak nih takmo makan plak...padahal kalo ikut kebiasaan,diorang nih memang
suka makan nasi minyak...so bila aku makan..."ooo..patut laaa"
rupanya nasi tuh ada rasa hangit sket...memilih betoi anak2 aku nih...
last2 aku balik dulu ngan syamer...tak tahan sebab cuaca panas..

minggu nih kendurinya area depan umah aku plak...
bila keluar umah jek,memang nampak ler khemahnya...pagi tadi dah start ngan kenduri "ngantung" <---kat tempat lain aku tak pasti ler ada ker tak...tapi kalo kat perak memang ada kenduri nih....fungsinya lebih kepada doa selamat untuk memohon agar majlis berjalan dengan lancar...biasanya pada waktu pagi laaa..kalo zaman dolu-dolu,kendurinya banyak kepada adat2 tradisional..cthnya: kene ada bertih,daun-daung tertentu but now dah lebih kepada bacaan doa selamat jek laaa...

Apa-apa pon..selamat pengantin baru pada yang akan berumah tangga dalam waktu cuti
sekolah ni...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan